به گزارش ایسنا منطقه البرز، سیدصاحب ساداتحسینی با حضور در دفتر ایسنا منطقه البرز با اشاره به رسالت اصلی مراکز علمی کاربردی اظهار کرد: مهارتآموزی و کاهش فاصله بین دانش و تکنولوژی از مهمترین اهداف دانشگاه علمی کاربردی است.
وی افزود: مراکز علمی کاربردی با افزایش تعامل بین دانشگاه و صنعت تلاش میکنند مسیر کارآفرینی و توسعه اشتغال را فراهم و به جمعیت شاغل و دست به آچار کشور اضافه کنند.
ساداتحسینی خاطرنشان کرد: درحال حاضر حدود هزار و 70 مرکز علمی کاربردی در سراسر کشور فعال است که در این مراکز بیش از 700 هزار دانشجومشغول تحصیل هستند.
وی ادامه داد: در مجموع بیش از هزار رشته برای مراکز علمی کاربردی تعریف شده که به دلیل عدم نیاز و تقاضا، در برخی از آنها پذیرش دانشجو صورت نگرفته است.
وی اضافه کرد: مراکز علمی کاربردی البرز در مجموع 24 هزار دانشجو دارند که در34 مرکز مشغول تحصیل هستند.
این مسئول ابراز کرد: تا چندی پیش 27 هزار دانشجو در این مراکز تحصیل میکردند که حدود سه هزار نفر از آنها به تازگی فارغ التحصیل شدهاند.
رییس دانشگاه علمی کاربردی استان البرز گفت: بر اساس پیشبینیهای انجام شده و با آغاز ثبتنام مقطع کارشناسی، به زودی دانشجویان جدید ظرفیتهای خالی مراکز را پر میکنند و جایگزین دانشجوهای فارغالتحصیل میشوند.
وی یادآورشد: هرچند طی سالهای گذشته تعداد صندلیهای خالی در تمامی دانشگاههای استان اضافه شده اما خوشبختانه تعداد دانشجویان مراکز علمی – کاربردی مدام در حال افزایش است و پیشبینی میشود تعداد این دانشجوها دراستان البرز امسال از 27 هزار نفر بیشتر شود.
ثبت نام دوره کارشناسی از هفته آینده شروع میشود
وی اظهار کرد: ثبت نام دوره کارشناسی مراکز علمی – کاربردی از هفته آینده آغاز میشود و متقاضیان پس از تکمیل مدارک خود باید به سایت سازمان سنجش مراجعه و نسبت به ثبت نام در رشته مورد نظر خود اقدام کنند.
سادات حسینی اضافه کرد: در حال حاضر 75 رشته در مقطع کارشناسی وجود دارد که امسال رشتههای فیلمنامهنویسی، تجارت الکترونیک، ماشینهای کنترل عددی و عکاسی خبری به آنها اضافه میشود.
وی تصریح کرد: امور بورس، امور بیمه، هتلداری، موسیقی ایرانی، مهمانداری هواپیما، و حج و زیارت نیز رشتههایی هستند که امسال در مقطع کاردانی اضافه شدهاند.
ساداتحسینی ابراز کرد: بدون شک اضافه شدن رشته کاردانی موسیقی باعث جهتدهی و ساماندهیِ بخشی از فضای هنری استان میشود و از فعالیت گروههای زیرزمینی موسیقی کم میکند.
این مسئول گفت: باید زمینه اضافه شدن رشته موسیقی جهانی نیز در مراکزعلمی کاربردی استان فراهم شود تا علاقهمندان بتوانند هم به صورت تئوری و هم عملی ساز جهانی مورد علاقه خود را فرابگیرند.
وی ادامه داد: دانشگاههای علمی کاربردی دانشگاههای نسل سوم هستند که مهارت را با دانش گره میزنند و دانشجو را تبدیل به فردی میکنند که میتواند درفضای واقعی کار روی پای خود بایستد.
سادات حسینی گفت: مراکز علمی کاربردی میتوانند با تشکیل سازمانهای مردمنهاد نسبت به حمایت از برخی دانشجویان با استعداد اقدام کنند و این هدایت و حمایت را تا جایی ادامه دهند که دانشجوها به مرحله کارآفرینی و اشتغالزایی برای عده دیگر برسند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان البرزگفت: به زودی شاهد راهاندازی پنج مرکز علمی کاربردی جدید در استان خواهیم بود.
این مسئول در خصوص تعطیلی سه مرکز علمی کاربردی در استان افزود: مشکل یکی از این مراکز حل شده ولی دو مرکز دیگر باید شرایط و ویژگیهای لازم را فراهم کنند تا مجوز فعالیت مجدد آنها صادر شود.
وی درخصوص وضعیت دانشجوهای مراکز تعطیل شده توضیح داد: با تمهیدات انجام شده، تا زمانی که مشکل مراکز تعطیل شده حل نشود، دانشجویان این مراکز به سایر دانشگاهها معرفی میشوند.
وی اظهار کرد: صدور مجوز برای راهاندازی مراکز علمی کاربردی جدید در استان ساده نیست و درخواست دریافت شده به دقت بررسی و پس از آن تصمیمات لازم دراین خصوص اتخاذ میشود.
این مسئول افزود: بدن شک افزایش بدون فکر و برنامهریزی مراکز علمی کاربردی نتیجهای جز کاهش تعداد دانشجویان مراکز موجود و افت کیفیت خدماترسانی آنها نخواهد داشت.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به برنامه ارزشیابی و رتبهبندی مراکز علمی کاربردی استان اشاره کرد و گفت: برای ارزیابی دانشگاهها امکانات و زیرساختهای هر مرکز، تجیهزات هر رشته، و اطلاعات و دانش اساتید مختلف مراکز بررسی و پس از آن رتبه دانشگاهها اعلام میشود.
ساداتحسینی در پایان گفت: این رتبهبندی زمینه رقابت سالم بین مراکز مختلف را فراهم میکند و باعث میشود وضعیت دانشگاههای علمی کاربردی هم ازلحاظ کیفی و هم از نظر کمی ارتقا یابد.
نظر شما